Title:

mobicow

PERSONALITI MENURUT AL-GHAZALI

Definisi Personaliti:

Menurut Perspektif Islam:
- merujuk kpd perkataan arab iaitu sahsiah atau akhlak
- membawa maksud budi pekerti, tingkah laku, perangai dan adat kebiasaan
- terbahagi kpd 2 iaitu akhlak baik dan akhlak buruk

Lain2 makna:
- sifat-sifat yg ada pada seseorang seperti cara dia berfikir, berpersepsi, beremosi dan lain2 yang membolehkannya dibezakan dengan orang lain.
- kamus dewan : keperibadian dan perwatakan
- keperibadian, tingkahlaku, perangai atau perwatakan seseorang yang terhasil daripada faktor dalaman dan luaran individu (jasmani dan rohani) yang secara umumnya memperihalkan sifat-sifat fizikal, emosi, kognitif seseorang individu sehingga dpt menampilkan ciri2 keperibadian tersendiri yg boleh membezakan drpd orang lain.

Jenis2 Personaliti:
  1. al-mukminun
  2. al-kafirun
  3. orang munafik


Gagasan Personaliti Al-Ghazali

Terbahagi kepada 4 bahagian :
      1. al-qalb (hati)
      2. al-ruh (roh)
      3. al-nafs (nafsu)
      4. al-aql (akal)

1. al-qalb mempunyai 2 pengertian iaitu:
- segumpal daging yg berbentuk bulat panjang dan terletak di sebelah dada manusia atau dikenali juga dengan hati jasmani.
- bersifat ketuhanan (rabbaniyah) dan ruhaniyyah atau dikenali juga dengan hati rohani. hati ini berupaya mendapatkan ilmu pengetahuan dan bertanggungjawab terhadap segala perintah dan larangan Allah SWT.

2. al-ruh mempunyai 2 pengertian :
- suatu jisim halus yang bersumberkan dari rongga hati jasmani. Roh disebarkan ke seluruh tubuh badan dengan perantaraan urat-urat dan otot
- suatu sifat halus pada manusia yang dapat mengetahui sesuatu

3. al-nafs mempunyai 2 pengertian :
- jiwa yang merangkumi kekuatan marah dan syahwat dalam diri manusia. merupakan punca sifat tercela bagi manusia.
- hakikat manusia itu sendiri atau zatnya. terbahagi pula kepada 3 bahagian iaitu:

nafs al-mutmainnah:
- jiwa yang tenang
- jiwa yang baik
- jiwa yang bersifat ketenangan, kemuliaan dan ketinggian kemuliaan

nafs al-lawwamah:
- jiwa penyesalan
- jiwa yang mencela manusia yang lalai dari mengingati Allah
- jiwa yang tidak mencapai ketenangan sepenuhnya
- jiwa yang tidak tetap (kjp baik, kjp jahat) -tengah2

nafs al-ammarah:
- jiwa yang jahat
- menuntut individu  buat jahat dengan hasutan syaitan
- satu bentuk dorongan yang mengarah kpd tindakan dan tingkah laku melanggar etika2 yg mulia
- berpengaruh ke atas tingkahlaku bertujuan memuaskan nafsu syahwat

4. al-aql terbahagi kepada 2 pengertian:
- merupakan daya berfikir yang berkaitan dengan kebolehan mengetahui sesuatu perkara. satu tenaga yang menilai tentang sesuatu perkara yang baik dan buruk
- merupakan sesuatu yang bersifat dalaman, halus dan indah. berperanan dalam pembentukan persoanaliti manusia. merupakan intipati atau hakikat kpd jiwa.


Pembentukan Personaliti Yang Baik Menurut al-Ghazali

Tazkiyyah Al-Nafs iaitu melatih jiwa menuju ke arah kebaikan melalui :
  1. Mujahadah al-nafs (al-takhalli)
  2. Riyadah al-nafs (al-tahlli)


1. Mujahadah al-nafs:
- berusaha melawan nafsu atau menghapuskannya
- menghapuskan sifat-sifat mazmumah

2. Riyadah al-nafs :
- melatih jiwa menuju ke arah kebaikan secara beransur2
- pengaplikasian sifat2 mahmudah dalam diri



Rujukan dari kitab : Personaliti Dari Perspektif al-Ghazali karangan Dr. Fariza Md Sham, 
Fakulti Pengajian Islam UKM Bangi

No comments:

Post a Comment