Title:

mobicow

Ustaz kata...

1. Jangan tinggal tahajud. Siang dh sibuk dengan kerja, malam jangan la sibuk dengan tidur. Bagi la masa untuk Allah. Allah dah banyak bagi nikmat pada kita.

2. Dhuha pun jangan lupa. Bukan lama pun. 5 minit je. Niat ikut sunnah, insyaAllah Allah permudahkan segala urusan.

3. Jaga solat berjemaah. Tak dapat buat semua, kurang2 dapat 1 waktu berjemaah setiap hari. Latih diri dan istiqamah la. Biar istiqamah yang sedikit daripada buat banyak tapi tidak istiqamah.

4. Jangan lupa mak ayah. Rajin2 tanya khabar. Tu pun dh ckup mengembirakan hati mereka. Bila mak ayah gembira dengan kita, rezeki pun mudah masuk.

5. Yang dah ade suami atau isteri, jaga pasangan elok2. Jangan curang, jangan sakiti pasangan. Pasangan tu anugerah dan amanah dari Allah. Bimbing pasangan untuk sama2 masuk syurga. Dapat keberkatan dalam hidup berumahtangga.

6. Anak tu bekal untuk kita masuk dalam kubur. So, didik la anak2 dengan ilmu agama yg secukupnya. Mudah2 an anak tu nanti menjadi anak soleh dan solehah yg akan sentiasa mendoakan kebaikan untuk kita nanti.

7. Jaga hubungan sesama manusia. Kita ada tggungjawab dengan jiran, rakan sekerja dan masyarakat di sekeliling. Jangan sakitkan hati orang, jangan tuduh menuduh, jangan mengumpat, jangan mencerca dan seumpamanya. Takut2 nanti amalan kita bocor dekt akhirat nanti. Nauzubillah..

8. Yang ada harta jangan lupa sedekah. Harta tu bukan milik kita. Ada orang lain yang memerlukan. So, jangan kedekut. Allah yang bagi rezeki pada kita. Kalau Allah nak tarik bila2 masa je. Nak dapat keberkatan dalam harta, banyakkan sedekah. InsyaAllah Allah akan lipat kali gandakan sedekah tu nanti. Kalau xcaya boleh acu try..

9. Kita hidup atas dunia ni sementara. Jangan pikir nk kejar harta sangat. Banyakkan amalan yang akan menjadi bekal untuk kita hidup selama lamanya di akhirat nanti. Biar kita hidup susah atas dunia ni, tapi jangan kita hidup susah di akhirat kelak.

Renung2 kan.. selamat beramal

No comments:

Post a Comment