Title:

mobicow

BERHENTI BUKAN BERMAKNA MENGALAH

Genap setahun aku berniaga. Banyak jg pgalamn pahit dan manis yg tlh ak tempuh.. tapi betul kata org. Bkn sng nk berniaga ni. Tambahan pulk org mcm aku yg br berjink2 dlm bidang perniagaan ni. Aku bermula dgn modal yg agk besar untuk membuka kdi pakaian. Sebagai seorg kakitgn kerajaan, jln pintas ak ambik ialah dgn buat loan dr bank. Wife ak la yg brtffungjwb dlm mngndalikn kdi kitorg.. wife ak mula beli baju2 kurung, tudung, blouse2 dan brooch untuk dimuatkn dlm kdi yg ktorg sewa di masai, johor. Dengn keluasan 20x10, kitorg pn msukkn la brg2 apa yg perlu.. mmg pnt giler waktu mula2 nk setup kdi tu. Tp, mjur aku ada knl dgn sorg cina ni. Dia berniaga di kwsn tu dh msuk 10 tahun. Otai la kt situ. Die la yg byk beri tnjuk ajr pd aku utk mula2 setup kdi.

Dipendekkan cerita, kitorg berniaga tu dh nk dekt dgn raya sbnrnya, jd mmg masyukk la.. tp nk masyuk tu bkn senang mcm korg bayangkan. Byk bnda yg ak terpaksa korbankan. Kena pulak waktu tu bulan puasa. Terpaksa bwk ank g kdi. Berbuka dlm kdi. Smbhyg terawih pn terpksa buat sdiri dekt rumh lps ttup kdi. Mmg sedih btol waktu tu. Tp berniaga pnya psl, mmg 2 la ak kne tempuh. tp skjp jek. Lepas ry sale dh kurg. Kitorg terpksa stop berniaga sementara psl nk byr sewa pn xlps. Sewa dh la 2.5k sebuln.. gaji pekerja lg. (Waktu tu ak dh pki pkerja) So, nk xnk terpaksa keluar dr tpt tu then cari tpt berniaga yg lain.

Xspi seminggu ak keluar dr tpt lama tu, ak dpt tpk br di tempt shoping yg agak glamor di johor bahru. Sewa pn agk rendh. Jd ak ambik kptusan utk berniaga di situ. Bulan pertama tu mmg slow sket. Biasalah psl kita br kt situ. Jd org xknl.. msuk bln kedua, ketiga dan seterusnya. Sale mkin meningkt. Syukur, alhamdulillah.. ak rse hidup aku seng sket time tu. Tp kesengn ak xlama. Bulan puasa tiba lg. Aku dn wife g cari baju2 utk keperluan raya. Byk la baju kurung kitorg borong.. dekt 14k kitorg habis. Kne pulak ms tu sewa drpd 1.5k sebuln dh naik jd 4k.. mmg terkejut beruk ak dgr. Mula2 mcm dh nk tarik diri. Tp mengenangkn raya punya psl, ak berthn jgk.. mula2 lps restock baju2 kurung dlm kdi, sale bulan tu mmg trok.. ak terpaksa keluar duit sdiri utk byr sewa. Mbe aku pikir sbb org bukn dlm mood shoping ry. Tp bila dh start bulan puasa ak tgk sale pn mcm tu.. dlm hati ak ckp mmg kitorg kne redha jek la. Nk buat apa lg. Brg dh beli. Duit pn dh byk abih..

Btol apa yg aku jgkakan. Spi la ke hujung bulan puasa, mlm raya, sale mmg sgt2 kurg.. termenung ak. Brg byk lg ni. Nk sewa untuk buln depn pn xlps. Org len sibuk2 blk kampung ak msih di kdi konon2nya nk lelong la baju2 tu semua psl mlm ry. Rpenya, mlm ry org pn dh xde nk shoping.. sedih gile time tu. So, dgn perasaan hiba ak buat kptusn untuk mengemas semua brg2 ak. So, genap setahun kitorg berniaga, maka secara rasminya ttuplah kdi kitorg pada mlm raya pertama thun 2014 br2 ni.

Ni la serba sedikit pglmn ak berniaga. Mls aku nk tlis pnjg2, pwl ak byk keje lg nk buat. Hihi.. berniaga ni bkn sng seperti yg dijangka. Nasihat ak bg sesapa yg nk berniaga cari la ilmu berniaga dl. Pglmn pn pnting.. nk cari pglmn, korg kne try dl. Klu xtry, korg xkn tau.. tp jauh di sudut hati ak, ak akn berniaga lg 1 hari nnt. Sbb berniaga ni merupakan 9/10 dr sumber rezeki. Yg ptg lps ni kne plan btol2 dn kena yakin yg rezeki tu dtgnya dr Allah. Jika Allah nk bg kita berjaya, Dia akan bagi. Tp jika Allah xnk bg kita berjaya, kita usaha lah mcm mana pun, tanpa izin drNya, kita belum akan berjaya. Ak berhenti berniaga ni bkn bermaksud aku sudah mengalah tp bg masa utk plan cara lain yg lagi baik utk aku mulakan sml perniagaan ak.. semoga aku berjaya 1 hari nnt.. aaminnn

No comments:

Post a Comment