Title:

mobicow

Tanggung + Jawab

Hidup di dunia yang sementara ini penuh dengan cabaran dan ujian. Setiap masa manusia akan diuji oleh Allah S.W.T tidak kira siapa dia sekalipun. Samada dia seorang guru, ustaz, doktor, usahawan, artis, peguam, arkitek, tukang kebun, penternak, peminta sedekah dan sebagainya. Maka, bila namanya adalah manusia, tidak dapat tidak akan diuji oleh Allah S.W.T.

Melalui ujian ini, manusia akan sedar tentang kehidupan yang mereka tempuhi sekarang sebenarnya adalah sementara. Manusia sebenarnya lemah dan tidak berupaya melakukan sesuatu pun tanpa izin dari Allah. Setiap apa yang kita lakukan di dunia akan dipersoalkan di akhirat kelak. Jadi, semua yang bernama manusia harus berjaga2 dan berwaspada dengan tipu daya dunia yang hanya dilihat sebagai pemuas nafsu semata2. Bila tiba masanya, kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa yang telah kita lalui di atas muka bumi Allah ini.

Sabda Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan oleh imam al-Tirmizi yang bermaksud;
"Tidak berganjak kedua kaki seseorang dari tempat berdirinya di mahkamah Tuhan pada hari kiamat sehingga dia disoal tentang umurnya pada perkara apakah dia habiskan, tentang ilmunya unuk apakah dia gunakan, dan tentang harta bendanya dari manakah dia dapati dan pada perkara apakah dia belanjakan, dan juga tentang tubuh badannya pada perkara apakah dia susutkan kemudia dan kecergasan.."

Apabila semua manusia disoal oleh tuhan Yang Maha Adil, maka suratan amal manusia akan diberikan kepada tangan masing2. Setelah mereka dapati suratan amal tersebut, maka timbullah daripada orang2 yang bersalah yang tidak bertaubat, perasaanya yang gelisah, takut kepada akibat kesalahan yang tertulis di dalam buku amalnya. Buka amal ini ada yang diberikan ke tangan kanan tuannya dan ada yang diberi ke tangan kiri tuannya. Sesiapa yang diberi ke tangan kanannya, maka berbesar hati dan berbangga dengan demikian itu sehingga dia menyeru orang lain supaya membacanya.

Maka dengan sebab itu, marilah kita sama2 berusaha untuk menjadikan buku amal kita nanti diberi ke tangan kanan kita sendiri. Segala yang dipertanggungjawabkan kepada kita hendaklah kita tanggung di dunia dan standby untuk jawab di hadapan Allah S.W.T kelak.


No comments:

Post a Comment